-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:33683 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:19

بـا توجه به اين كه دانشمنداني نظير اديسون مخترع برق و گاليله مخترع تلسكوپ و كاشف مـسـائل مـهـمي در هيئت و افرادي از اين قبيل , گامهاي موثري در راه آسايش و خدمت به بشر برداشته اند , آيا آنان در روز رستاخيز درباره اين نوع خدمات , اجر و پاداش خواهند داشت ؟
پـيش از آن كه منطق اسلام را در اين موضوع تشريح كنيم لازم است به برخي از نظرهاكه در اين مـوارد اظـهـار مـي شـود , اشاره كنيم :1 - برخي تصور مي كنند كه هر نوع عمل نيكي كه به نفع جامعه تمام گردد , درپيشگاه خداوند داراي ارزش خواهد بود و در اين موضوع ميان موحد و غير مـوحـد ,مـسلمان و غير مسلمان فرقي نيست و هرگز خداوند عادل و دادگر ميان بندگان در اين قسمت فرقي نمي گذارد . آنان مي گويند : اصولا ايمان به خدا و اعتقاد به نبوت آخرين پيامبر الهي , چه تاثيري در حال عمل دارد و يـك عـمل نيك همواره به حال جامعه مفيد و سودمند خواهدبود - خواه عامل آن موحد يا مشرك , مسلمان يا غير مسلمان باشد . 2 - در برابر اين گروه , دسته ديگري هستند كه براي اين نوع اعمال انساني حتي درصورتي كه با نـيت پاك توام باشد , كوچكترين ارزشي قائل نشده و همه را ناديده مي گيرند و به حكم اين كه از عقايد صحيح برخوردار نيستند كارهاي خوب آنان بي ارزش خواهد بود . ولي هر دو طرز تفكر كه در نقطه مقابل يكديگر قرار گرفته اند , نادرست است و نظرسومي كه در ايـنـجـا هـسـت كه منطقي به نظر مي رسد :هر كار خوبي كه انجام شود دو جنبه دارد :1 - جنبه شخصي و منافعي كه به خود انسان باز مي گردد . 2 - جنبه اجتماعي كه فايده آن مربوط به عموم بشر بوده و همه افراد از آن بهره مند مي گردند . هـرگـاه هـدف مـخترعان و مكتشفان از زحمات توانفرسايي كه در طريق كشف حقايق واختراع صـنـايـع تـحـمـل مـي كـنند , اين باشد كه در ميان جامعه انساني , نام و شهرتي پيداكنند و يا از درآمـدهـاي مـادي اخـتـراعات و اكتشافات خود بهره اي ببرند , در اين صورت آنان پاداش خود را دريافت داشته اند و به هدف نهايي و مقصد خويش رسيده اندديگر معني ندارد كه در روز رستاخيز از خـداونـد پـاداش بطلبند ; زيرا فرض اين است كه آنها در اين خدمت , خدا و جامعه بشري را در نظر نداشته و هرگز به فكر آن نيزنبوده اند , بلكه محرك و انگيزه آنان همان شهرت و نام و پول و درآمدهاي مادي بوده است و فرض اين است كه به چنين اهداف مادي خود رسيده اند . ولـي هـرگـاه محرك آنان در كاوشهاي علمي و خدمات اجتماعي اين بوده باشد كه در راه رفاه و آسـايـش بـنـدگان خدا كاري انجام دهند , گره هاي كور زندگي و مشكلات طبقات مختلف را بـگـشايند و باري از دوش جامعه انساني بردارند , بطور مسلم در پيشگاه خدا اجر و پاداش خواهند داشت و عدل الهي ايجاب مي كند كه نتيجه اين كار نيك خودرا ببينند . در احـاديـث اسـلامي مي خوانيم كح حاتم طايي با اين كه مشرك و بت پرست بود و به هيچ يك از اديـان آسـمـانـي ايـمـان نـداشت , ولي چون پناهگاهي براي محرومان و بينوايان بود و همواره از همنوعان خود پذيرايي مي كرد و گره از زندگي آنان مي گشود , درروز رستاخيز پاداش مناسبي خواهد داشت . (1)ضـمنا براي اين كه از نيت مخترعان و مكتشفان بخوبي آگاه شويم و بدانيم كه آيامحرك آنان براي اين نوع كارها جنبه انساني داشته و يا مادي و شخصي بوده است راههاي روشني وجود دارد . دانـشـمـنـدانـي هـستند كه اگر به آنان مثلا در كارخانه هاي بمب سازي و سلاحهاي ميكروبي و مـخـرب حقوقي بيشتر از حقوق دارو سازي بدهند تا دانش خود را براي تهيه بمب به كار گيرند , فورا كار قبلي خود را ترك گفته و در رديف كارمندان كارخانه بمب سازي قرار مي گيرند . چنين افرادي با اين روحيه , هرگاه در مواقعي دست به اكتشافاتي علمي بزنند , چون جنبه الهي و انـگـيـزه انـساني ندارند در پيشگاه خدا و از نظر منطق اسلام پاداشي نخواهند داشت , اما آنها كه احـيـانـا از مـنافع مادي خود به خاطر جنبه هاي انساني چشم مي پوشند , بطور مسلم در خدمات اجتماعي و انساني خود شايسته پاداش و در خورتقليد خواهند بود .

پاسخ به پرسشهاي مذهبي
مكارم شيرازي - ناصر و جعفر سبحاني 1 - سفينه البحار , جلد اول , صفحه 607 .

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.